مانیتورینگ سیستم ها

یکی از مهمترین نیازهای زیرساختی هر شرکتی مانیتور کردن سیستم ها است. مانیتور کردن شامل وضعیت سخت افزارها مانند RAM، CPU، مقدار فضای باقی مانده هارد، وضعیت شبکه، و هر چیز دیگر میتواند باشد.

همچنین این لاگ گیری میتواند شامل وضعیت عملکرد نرم افزارها باشد. به عنوان مثال وضعیت NGINX، تعداد ریکوئست های ارسال شده به NGINX، لیست IPهایی که از آنها به NGINX درخواست ارسال شده، خطاهای مربوط به دسترسی ها، وضعیت دیتابیس ها، لاگ های مربوط به SSH و تمامی نرم افزارهایی که روی یک سیستم نصب میشود.

ELK Stack

یکی از ابزارهای مانیتورینگ سیستم ها ELK است. ELK مخفف سه نرم افزار Elasticsearch, Logstash و Kibana است. به طور خلاصه وظیفه هر کدام از این نرم افزارها به این صورت است که Logstash وظیفه گرفتن لاگ ها، Elasticsearch ذخیره سازی و موتور جستجوی لاگ ها و Kibana محیط تحت وب که امکان مشاهده نتایج را به کاربر میدهد.

kibana

بسته ELK علاوه بر سه نرم افزار ذکر شده دارای ماژولهای متنوع دیگری هست که به این سامانه قابلیت های دیگری اضافه میکند.

ELK modules

هر کدام از این ماژول ها قابلیت هایی را به این سامانه اضافه میکند. به عنوان مثال Metrics امکان مشاهده میزان RAM اشغال شده سیستم، میزان CPU مصرفی، میزان فضای خالی هارد، و نرم افزارهایی که بیشتر میزان CPU و RAM را اشغال میکنند را جمع آوری و نمایش میدهد. برای توضیحات بیشتر در خصوص هر کدام از این ماژولها میتوانید به این آدرس مراجعه کنید. https://www.elastic.co/products

در پست بعدی نحوه نصب و راه اندازی ELK آموزش داده خواهد شد.

اشتراک گذاری

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten + 8 =